Βρίσκεστε εδώ:Αρχική>>Υγεία>>Το οφέλη της σωματικής άσκησης στη διάθεση και τη νόηση
Το οφέλη της σωματικής άσκησης στη διάθεση και τη νόηση
24.01.2017 | 12:48

Το οφέλη της σωματικής άσκησης στη διάθεση και τη νόηση

Συντάκτης:  Παναγιώτης Σκαπέτης
Κατηγορία: Υγεία

Γράφει ο Πέτρος Κεχαγιάς

Τα θετικά αποτελέσματα που έχει η φυσική, σωματική άσκηση στις λειτουργίες του οργανισμού μας είναι πολλές και επιβεβαιωμένες. Πάρα πολλές μελέτες, αλλά και η προσωπική εμπειρία του κάθε αθλούμενου, έχουν αποδείξει πως έστω και μία μικρής διάρκειας αερόβια άσκηση την ημέρα είναι ικανή να βελτιώσει τη σωματική μας υγεία. Ωστόσο, πέρα από το σώμα, η άθληση συνεισφέρει και στη βελτίωση των ψυχολογικών μας λειτουργιών, όπως είναι η διάθεση, η συγκέντρωση, η θέληση, η θετική εικόνα για το σώμα μας κ.ά. Παρακάτω θα δούμε περιληπτικά μερικά από αυτά.

• Διάθεση: Αν έχετε ακούσει για τις ενδορφίνες θα θυμάστε πως είναι ένα είδος ορμονών οι οποίες παράγονται στον εγκέφαλό μας μετά από μία έντονη σωματική κόπωση. Οι ενδορφίνες έχουν ως σκοπό να απαλύνουν το αίσθημα του πόνου στο σώμα μας, το οποίο προέρχεται και μετά από την άθληση, και να μας δημιουργήσουν μία αίσθηση ευχαρίστησης και ανακούφισης. Συνεπώς, οι λειτουργίες του εγκεφάλου μας έχουν προβλέψει να αυξάνουν τη θετική μας διάθεση μετά από μία φυσική δραστηριότητα.

• Συγκέντρωση: Η περίπλοκη καθημερινότητα στην οποία ζούμε είναι γεμάτη ερεθίσματα, πληροφορίες, ήχους, εικόνες, υποχρεώσεις, τα οποία αποσπούν την προσοχή μας και μας δυσκολεύουν να μένουμε συγκεντρωμένοι όταν και όπου το θέλουμε. Κατά τη διάρκεια όμως της άθλησης, στρέφουμε υποχρεωτικά την προσοχή μας προς το σώμα μας και τη δραστηριότητά μας και μαθαίνουμε να εστιάζουμε στις λεπτομέρειες, όπως μικρές κινήσεις, στάση σώματος, ώστε να μην τραυματιστούμε. Όσο περισσότερο εξασκούμε τη συγκέντρωσή μας μέσω της άθλησης, τόσο ευκολότερα χειριζόμαστε την προσοχή μας στις καθημερινές ασχολίες.

• Θέληση: Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της σωματικής άσκησης είναι οι στόχοι που βάζουμε για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, μέσω των οποίων καθοδηγούμε τις κινήσεις και τη συμπεριφορά μας ώστε να τους επιτυχούμε. Από τις πιο απλές διατάσεις ή το βάδειν, μέχρι τα ομαδικά αθλήματα, ο στόχος για το αποτέλεσμα της δραστηριότητας παραμένει ενεργός στη μνήμη μας και αυξάνει τη θέλησή μας ώστε να συνεχίσουμε να αθλούμαστε μέχρι να τον επιτύχουμε. Μέσα από τη φυσική δραστηριότητα λοιπόν, «εκπαιδεύουμε» τον εαυτό μας να θέτει στόχους και να επιδιώκει το αποτέλεσμά τους.

• Θετική εικόνα για το σώμα μας: Η εικόνα του σώματος είναι ένας ψυχολογικός όρος ο οποίος αναφέρεται στην αίσθηση που έχουμε για το σώμα μας και το πόσο υγιές, όμορφο και «φυσιολογικό» είναι. Μία θετική εικόνα για το σώμα μας αυξάνει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή μας και μας βοηθάει να αισθανόμαστε άνετα στην επαφή μας με άλλους ανθρώπους. Από την άλλη, μία αρνητική εικόνα σώματος είναι πιθανό να μειώσει την αυτοπεποίθησή μας και να μας φέρει σε αμηχανία (ίσως και αδικαιολόγητη) στις συναναστροφές μας. Επιπλέον, μία διαστρεβλωμένη εικόνα, δηλαδή η λανθασμένη αίσθηση που έχει το άτομο για το σώμα του, οδηγεί σε διαταραχές λήψης τροφής, όπως η νευρογενής ανορεξία και η νευρογενής βουλιμία. Η φυσική άσκηση βοηθάει στη διατήρηση μίας θετικής και υγιούς εικόνας σώματος στο άτομο που αθλείται.

• Αυτοπειθαρχεία: Η ικανότητά μας να διατηρούμε την υπομονή και την επιμονή μας, αλλά και να διαχειριζόμαστε ή να συγκρατούμε τις αντιδράσεις μας πλαισιώνει τον ορισμό της αυτοπειθαρχείας. Η άθληση συνεισφέρει στη βελτίωση της αυτοπειθαρχείας καθώς μας διδάσκει να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας, να τα εκφράζουμε με θετικό και υγιές τρόπο και να παραμένουμε αισιόδοξοι για την επίτευξη των στόχων μας.

• Κοινωνικοποίηση: Τα ομαδικά αθλήματα προάγουν έντονα κοινωνικές συμπεριφορές, όπως είναι η συνεργασία, η κατανόηση του άλλου, η υιοθέτηση των κανόνων, ο κοινός στόχος και η συμμετοχή στην ομάδα. Δύο από τις σημαντικότερες προεκτάσεις των κοινωνικών δεξιοτήτων που προάγει η άθληση είναι αρχικά ότι ο αθλητής καλείται να αποδεχτεί και να ακολουθήσει τους κανονισμούς τους αθλήματος, ώστε να συνεργαστεί αρμονικά με τα υπόλοιπα μέλη και ότι μέσα από αυτή τη συνεργασία νιώθει μέλος μίας ομάδας, ενσωματώνεται κοινωνικά και αποκτά το αίσθημα του «ανήκειν». Όλα τα παραπάνω έχουν πολλαπλά οφέλη για το άτομο ένα εκ των οποίων είναι η μείωση του άγχους και η αυξημένη αίσθηση της ασφάλειας.

Πέρα από τα παραπάνω ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως ούτε η αυτοπειθαρχεία, ούτε η θετική εικόνα σώματος, ούτε η υψηλή θέληση, κ.ο.κ. πρέπει να γίνουν αυτοσκοπός. Ο αθλητής, ή ο εν δυνάμει αθλητής, χρειάζεται να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που του παρέχει η άθληση για να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής του και όχι να αισθάνεται απόλυτα προσκολλημένος σε αυτά.

Τέλος, η επίδραση της σωματικής άσκησης και της άθλησης στις μικρές ηλικίες των παιδιών είναι επιβεβαιωμένη και συνήθως ευεργετική, καθώς συνεισφέρει στην ανάπτυξή τους με όλους τους παραπάνω τρόπους. Οι γονείς προτρέπονται να εντάξουν τα παιδιά στη φιλοσοφία του αθλητισμού, δίνοντας όμως ιδιαίτερη προσοχή σε σημαντικά ζητήματα όπως είναι η αυτοπεποίθηση, η συμμετοχή στην ομάδα και η διαχείριση των αρνητικών συναισθημάτων.

Πέτρος Κεχαγιάς
Ψυχοθεραπευτής, MSc Νευροψυχολόγος,
Υπ. Διδάκτωρ Ιατρικής Α.Π.Θ.
www.facebook.com/psychologoslimnos 
www.psychologoslimnos.gr 

 

gunaika banner new

youtube channel

Ποια η άποψη σας για τους ισχυρισμούς του Αρτέμη Σώρρα περί των 600 δις;

Τον πιστεύω, ισχύουν οι ισχυρισμοί του(4.2%)
Δεν τον πιστεύω, είναι όλα ψέματα(95.8%)
Δεν τον γνωρίζω(0%)
Συνολικές ψήφοι: 24
Η ψηφοφορία για αυτό το δημοψήφισμα έχει λήξει ενεργό: Φεβρουαρίου 10, 2017